Kupní smlouva – práva z vadného plnění

Občanské právo

Mgr. Nikol Ruzhová

06. 08. 2024

Práva z vadného plnění v kupních smlouvách mezi podnikateli a spotřebiteli

Při prodeji zboží má každá strana povinnost plnit bez závad. Dodané zboží musí odpovídat dohodnutým vlastnostem nebo standardním parametrům, aby ho bylo možné používat podle smlouvy či běžného účelu, pokud je tento účel stranám znám.

Kupující má kromě nároku na odstranění vad rovněž právo na úhradu škod a nákladů spojených s uplatněním těchto nároků, například na poštovné nebo znalecké posudky. Vždy je nutné, aby kupující své právo z vadného plnění nejprve uplatnil přímo u prodávajícího. Kupující (spotřebitel) má možnost uplatnit práva z vadného plnění, které se projeví do 24 měsíců od koupě. Teprve když není s řešením reklamace prodávajícím spokojen, může se obrátit na soud.

Smlouvy mezi podnikateli

V případě, že jde o obchodní vztah mezi podnikateli, se práva kupujícího odvíjejí od toho, zda vadné plnění představuje podstatné nebo nepodstatné porušení smlouvy. Podstatné porušení znamená situaci, kdy je zřejmé, že druhá strana by smlouvu neuzavřela, pokud by o tomto porušení věděla.

Podstatné porušení umožňuje kupujícímu požadovat:

  • odstranění vady (výměnou, dodáním chybějící věci nebo opravou).
  • přiměřenou slevu z kupní ceny,
  • odstoupení od smlouvy.

Kupující musí své právo oznámit prodávajícímu co nejdříve po objevení vady, jinak má pouze nároky spojené s nepodstatným porušením smlouvy. Pokud prodávající vadu neodstraní v přiměřené lhůtě, kupující má právo na slevu nebo může smlouvu zrušit.

Nepodstatné porušení opravňuje kupujícího pouze k:

  • odstranění vady, nebo
  • požadování přiměřené slevy.

Je důležité, aby kupující oznámil vady ihned po jejich zjištění, přičemž u skrytých vad zároveň do dvou let od převzetí věci. Prodávající nemůže namítat promlčení, pokud věděl, že vada existuje, a přesto ji neoznámil.

Domluvte si bezplatnou právní konzultaci

Kontaktujte nás pro bezplatnou právní konzultaci a zjistěte, jak můžete využít naše advokátní služby. Jsme připraveni Vám pomoci s právními dotazy, problémy a poradenstvím v různých oblastech práva.

Logo AK Tutter

Zakládáme si na osobním vztahu s každým klientem. Nabízíme Vám nadstandardní služby při řešení Vašich právních záležitostí.

Tímto informujeme naše klienty – spotřebitele (tj. osoby nejednající v rámci své podnikatelské činnosti nebo v rámci samostatného výkonu svého povolání) v souladu s § 14 zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění, o možnosti požádat Českou advokátní komoru o mimosoudní řešení sporů, jež mohou vzniknout z uzavřených smluv o poskytování právních služeb. Kontakt a další informace lze nalézt na internetových stránkách České advokátní komory www.cak.cz. Tato možnost se nevztahuje na smlouvy o poskytování právních služeb uzavírané s podnikatelskými subjekty.